
Jak neplýtvat?

Eliminace plýtvání
Máte ve firmě činnosti, které Vám nevydělávají nebo dokonce na nich
proděláváte? Které to jsou a jde je najít?
Popis:
V provozu můžeme dělit aktivity na ty, které přidávají hodnotu zákazníkovi a ty
které hodnotu nepřidávají. Činnosti nepřidávající hodnotu se snažíme maximálně
omezit – jsou to například přesuny materiálu, seřizování strojů a předávání
informací. Do další skupiny činností patří ty, které se snažíme odstranit úplně –
například čekání, chyby pracovníků, opětovná kontrola kvality, nadbytečný pohyb
nebo přesun materiálu – tyto činnosti jsou plýtvání a mají výrazný vliv na efektivitu
a produktivitu výroby (i administrativních a logistických procesů).
Pro snadné a rychlé odhalení plýtvání se používá tzv. Mapa plýtvání, která pomáhá
na nic nezapomenout a zjednodušuje hledání a vyhodnocování plýtvání při
spolupráci ve větší skupině lidi (například na workshopu, poradě, během pravidelné
pochůzky provozem).
Hledání a odstraňování plýtvání slouží jako základní aktivita k realizaci 5S, SMED,
TPM. Principiálně jsou metody společné právě tím, že systematicky odstraňují
plýtvání a pomocí nich lze řídit a vyhodnocovat činnosti, které mají přímý vliv
na produktivitu práce.
Příklad z praxe:
Pracovník montující dveře ve výrobě provádí
svou práci následovně: nejprve zjistí v kusovníku,
jaké má použít dveře a poté jde do skladu.
Ve skladě chvíli čeká na odbavení pracovníka
před ním a poté je řešen jeho požadavek.
Pracovník vyfasuje drobný materiál na místě.
Dále je nutné, aby skladník šel s pracovníkem
do skladovací lokace na druhé straně haly,
kde se nacházejí dveře. Po jejich nalezení je
společně odvezou na pracoviště a může začít
práce.
Pracovník potřeboval 1h 45min na montáž dveří od chvíle kdy přišel na pracoviště.
Z tohoto času zabíralo 5 minut, než byla pracovníkovi přidělena práce, 12 minut
zjišťování potřebného materiálu, chůze do skladu a komunikace se skladníkem.
Dalších 8 minut trvalo, než byly nalezeny správné dveře a dovezeny na pracoviště.
Celkem je to 25 minut plýtvání.
23 % času práce pracovníka je plýtvání v důsledku toho, že není připraven materiál
před započetím práce. Jednoduchou změnou organizace práce lze dosáhnout
odstranění těchto činností. Za stav zakázek je zodpovědný mistr, který předá
do skladu informaci o operaci, jejím umístění a potřebného materiálu. Skladníci
(manipulanti) nachystají vše potřebné na určené místo k montáži. Není nutné, aby
u toho byl přítomen pracovník, který tento čas 25 minut využije pro jinou zakázku.
Změna má výrazný vliv na zvýšení produktivity práce.
Podobně může být řešeno například dovybavení nářadím, jejich roztříděním
(eliminace hledání), přesunu pracovních pomůcek a materiálu blíže pracovišti.
Doba řešení:
1 h seznámení realizačního týmu s plýtváním, jeho podstatou a typech
2 h workshop pro hledání plýtvání pomocí mapy plýtvání
2 h workshop pro tvorbu nápravných opatření a vytvoření akčního plánu pro jejich
realizaci
Čas na implementaci akčního plánu je odvislý o složitosti změn
ZDE: si můžete otestovat, jak je vaše výroba-pracoviště na tom s plýtváním.
Jak pracovat s tabulkou: Mapa plýtvání slouží jako šablona při zjišťování jaké
plýtvání v provozu máme. Tým co bude zlepšovat (zástupci operátorů, mistr,
seřizovač a dle potřeby) si šablonu vezme a půjdou všichni do procesu a zapisovat
co vidí za plýtvání a jak je důležité jej řešit (každý má vytištěnou svoji tabulku). Takže
v provozu vyplní tabulku plýtváním co kolem sebe uvidím, nebo o které ví že se tam
nachází. Potom se sepíše dohromady co kdo viděl a řeší se jak to zlepšit.
28. Úspora pracovní času a zvýšení produktivity práce
© Kopírování této stránky a předávání třetím osobám není dovoleno.
Tato úspora vznikla ve spolupráci s firmou www.Leansolutions.cz