
Co to je Kaizen? - neustálé zlepšování

Kaizen - neustálé zlepšování
37. Úspora pracovní času a zvýšení produktivity práce
Přínosy a úspory
• Při zapojení pracovníků do systému zlepšování vlastního pracoviště získáme až
2x více podnětů ke změnám a zvýšení produktivity (oproti přístupu bez jejich
zapojení)
• Zdroj k zajímavým prémiím z nápadů na úspory, ze zlepšeních.
• Metoda kaizen rychle najde efektivní řešení problémů, které budou pracovníci
stoprocentně dodržovat (je to způsobené tím, že se dotčení pracovníci podílí
na řešení a návrhu opatření)
• Pracovní týmy mezi sebou lépe komunikují změny, problémy a případné připomínky
k procesu. Systematicky jsou totiž vedeni k tomu, že je potřeba více pohledů
na situaci a každý je důležitý.
• Kaizen může vytvořit pozitivní atmosféru. Každý pracovník ví vždy nejvíce o svém
pracovišti a cílem kaizen je uspořit náklady, které vznikají z nevšímavosti apod. Ať
už se jedná o nevyužitý potenciál pracovníků, to, že nejsou pracovníci vyslechnuti
anebo to, že jsou pracovníci nevšímaví k abnormalitám, které se projeví u strojů.
tato metoda Vám může pomoci mimo jiné k rychlému zavedení úspor práce
(rychlá změna, 5S, plýtvání)
Popis:
Vychází z japonských slov KAI a ZEN, což v překladu znamená změna k lepšímu.
Metodika kaizen hovoří o trvalém kontinuálním zlepšování. V Japonsku ji lidé
praktikují nejenom v pracovním, ale také v osobním životě. Každý den je co
zlepšovat. Podstatou a základním principem kaizen je vedení všech pracovníků
k všímavosti a zlepšování všech procesů, se kterými přicházejí do kontaktu. Kaizen
je zastřešujícím prvkem všech metod LEAN a metod používaných pro zlepšování.
V rámci kaizen mohou být všechny tyto metody použity a aplikovány ve výrobním
procesu, v podpůrných i administrativních a řídících procesech.
Do kaizen metodiky mohou být zapojeny různé elementy:
• Kroužky kvality
• Systém zlepšovacích návrhů
• Týmová práce
• Kata management
Doba řešení:
Kaizen staví na eliminaci plýtvání ze strany všech pracovníků v podniku. Veškerá
zlepšení by měla být velice jednoduchá a aplikovatelná ve velice krátké době. Lidé
by si většinu z nich měli být schopni vymyslet sami. Avšak v organizaci je důležitá
kultura a atmosféra podporující přístup kaizen a také budování vnitřní motivace
pracovníků v týmech k neustálému zlepšování. Tento přístup je velice dlouhodobou
záležitostí a vyvíjí se po celou dobu existence organizace. Je možné ho dlouhodobě
pozitivně ovlivňovat.
• Během 2h porady lze vydefinovat postupy zlepšování a způsob komunikace směrem
do firmy
• Nastavit systém odměňování např. 3–6 měsíční úsporu zahrnout do prémií daného
kolektivu (50% ten kdo to vymyslel a 50 % jeho team apod.)
• Systém zlepšovacích návrhů lze implementovat téměř okamžitě - je nutná příprava
online sběru nebo přímo tabule / shránka na místě
• Během jednoho měsíce lze pracovníky naučit na pravidelné workshopy věnované
řešení problémů a zlepšování (zpravidla trvající 2–3 hodiny, tým složený z různých
profesí)
• Je nutná pravidelnost nastavených aktivit – workhopy, kata management, krátké
porady na shopflooru
Pomocný materiál na webu:
Pravidla Jak na dobrý Kaizen kroužek
www.prumysloveinzenyrstvi.cz/jak-na-dobry-kaizen/
tato úspora vznikla ve spolupráci s http://www.leansolutions.cz
©